De Verkoper Kent de Klant

Natuurlijk zijn de klanten van tegenwoordig heel anders dan de klanten van tien jaar terug. Natuurlijk heeft een bedrijf tegenwoordig een slimme inbound marketing strategie nodig. Moet er aansprekende content zijn die het delen waard is en moet er geïnvesteerd worden in een goede site en misschien wel een webshop…
Je zou bijna geloven dat een bedrijf tegenwoordig geen verkopers meer nodig heeft. Maar niets is minder waar.

Marketing heeft verkoop nodig. En verkoop marketing. Verkopers zitten ín de markt. Als het goed is zien, horen en voelen ze precies wat er gaande is en wat hun klanten beweegt. Dat is onbetaalbare informatie voor marketeers die een product of dienst in die markt willen verkopen.

Samen de ideale klantenkoopcyclus vormgeven. Met kennis en inzicht uit die markt. Dat lukt alleen als je de klanten kent. Niet alleen uit onderzoeken en statistieken. Ook in het echt.

En dan die verkoop. Nederlandse verkopers doen er nogal lang over om een verkoop te sluiten (zie de resultaten van dit onderzoek uit 2014). Ze ondernemen ook relatief weinig acties voordat ze tot een verkoop komen. Je kunt je in Nederland dus onderscheiden als je werk maakt van het opbouwen van een relatie met potentiële klanten (lead nurturing). Je werkt aan je relatie totdat je klant klaar is om te kopen. Zolang de verkoop nog niet beklonken is kan de prospect nog ten prooi vallen aan de concurrentie. Maar hoe beter jullie band is, hoe kleiner die kans wordt. Denk daarom met sales én marketing na over de optimale klanten-koopcyclus en methoden om de conversie te verhogen.

Een kleine verbetering van de conversie kan een immense verbetering van je resultaten opleveren. Daarover binnenkort meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *