Marketing gaat verkopen

De manier waarop we producten en diensten aan de man brengen is veranderd. Je klanten zijn machtiger en ze hebben meer informatie voorhanden dan ooit tevoren. Daarmee kunnen ze zelfstandig betere beslissingen nemen.
Omdat er zo veel veranderd is, moeten marketing en salesteams ook veranderen. Als je wilt dat je bedrijf aansluiting blijft vinden op de veranderende behoeften van de klant, moeten sales en marketing samenwerken. Deze samenwerking, Smarketing, vereist een gezamenlijke inspanning.

Wat kan ‘marketing’ doen?
Marketing kan leren om meer als sales te gaan denken. Marketeers die zich betrokken voelen bij het scoren van omzet en gedreven zijn om de verkoop te (helpen) sluiten. Er boven op zitten… Bij veel organisaties is dat een grote verandering.
Eén van de belangrijkste veranderingen in het verkoopproces is dat de koopcyclus gecompliceerder is geworden. Dat is een gevolg van de bergen informatie op het internet over het probleem van je klant, jullie oplossingen en de oplossingen van je concurrentie. Daarom is het van toenemend belang om de neuzen van de marketeers en de verkopers de zelfde kant op te richten.
Recent onderzoek door de Aberdeen Group toont aan dat bedrijven met een goede afstemming tussen verkoop en marketing hun omzet jaarlijks met 20% kunnen zien stijgen.
Om ervoor te zorgen dat de afdelingen op de juiste manier gaan samenwerken moeten ze experts worden in het beschrijven van personas en zorgen voor een perfecte aansluiting van de salesfunnel op de koopcyclus. In elke fase heeft de klant een andere behoefte en onderneemt hij andere activiteiten. Bij een goede afstemming van jullie informatie op zijn of haar behoefte help je je klant vooruit naar het moment waarop hij of zij klant van jullie bedrijf wil worden.

Marketing gaat denken als een verkoper.
De marketeer maakt opmerkelijk goede content voor specifieke klanten op een specifiek moment in de koopcyclus. Hij helpt de klant kopen.
Vroeger legde marketing het eerste contact met de markt. Bij gebleken interesse nam sales de prospect over om de deal te sluiten. Dat werkt niet meer zo. De conversatie begint en eindigt bij dezelfde mensen. Je Smarketing team!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *