Verkoop gaat marketing doen

Verkopers informeerden de markt en kwamen met klanten terug. Het was zo eenvoudig. Tegenwoordig kunnen de leads de informatie zelf vinden. Verkoop zal nooit meer hetzelfde zijn.

Een slimme verkoper bestudeert zijn klanten. Hij weet precies welke doelen en uitdagingen de klant heeft. Door samen te werken met marketing verzamelt hij die informatie. Slimme vragen op een landingspage kunnen veel inzichten geven. Goede afstemming van informatie op de situatie van de klant en het personaliseren van de content versterkt de band met de klant.

Een verkoper die een expert is op zijn vakgebied, is een interessante gesprekspartner voor zijn klanten. Door steeds relevante kennis paraat te hebben groeit het vertrouwen in de oplossingen die de verkoper aandraagt. Verkopers die leren om kennis te delen via LinkedIn, fora, blogs en e-mail nieuwsbrieven zijn goed vindbaar en aantrekkelijk voor hun klanten.

Door actief te worden op de sociale media kan een verkoper zelf leads creëren en heeft hij de afdeling marketing daar niet meer voor nodig. De marketeers willen hem vast helpen bij de eerste stappen als fotografie, vormgeving en tekstschrijven.

Voor verkopers is het lastig om niet direct resultaat te zien van de inspanningen. Het delen van content is niet direct winstgevend. Welkom in de wereld van de marketeer… echter, op de langere termijn werpen deze activiteiten hun vruchten af.

Met de bovenstaande aanpak kunnen verkopers laten zien dat ze een gesprekspartner zijn waar de lead niet omheen kan. Met goede content bouw je aan vertrouwen en dat vertrouwen is een voorwaarde voor de koop.
Als marketingmensen de salesmensen helpen bij deze verandering dan werken ze samen aan een klantgerichte organisatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *