Wat is verkoop?

Wat is verkoop?

“Verkoop is het uitvoerende deel van marketing, waar de dagelijkse klantcontacten plaatsvinden” Bron: Wim Biemans in Business Marketing Management.

Er is een verschil tussen verkoop en marketing. Veel bedrijven zien dat verschil niet of kiezen ervoor om verkoop als marketing te zien. Hoe dan ook… door de onduidelijkheid neemt het effect af.

Er was eens een tijd waarin marketing brochures maakte en sales die brochures naar de klant bracht. Tegenwoordig maken klanten hun eigen brochures op basis van reviews, Google en sociale netwerken en hebben ze voor de informatie geen accountmanager meer nodig.

Accountmanagers kennen de verhalen, de uitdagingen en de eigenschappen van hun klanten als geen ander. Deze informatie is van doorslaggevend belang als je wilt dat je marketing aansluit op de behoeften van de klanten. Door marketing en sales los van elkaar te zien mis je de aansluiting. Want:

“Marketing is geen set van verkooptrucs maar draait erom dat je je doelgroep kent en weet wat je voor hen moet maken. De kunst is om echte waarde voor je klant te creëren.” Bron: Kottler

Wat is de meerwaarde van verkoop?


Vaak wordt gedacht dat verkopers goede relatiebouwers moeten zijn. Steeds vaker waarderen klanten salesmensen niet om hun likability, maar om hun waarde. Om de kennis die ze meebrengen. Prospects hebben mensen nodig die ze anders naar een probleem laten kijken of iets leren wat ze nog niet beheersen.

“Verkoop is een marketing-communicatiemiddel. Een krachtige… de krachtigste… en zeker de duurste, maar een middel. Het is een instrument in een succesvolle marketingstrategie.” Bron: Robert Lauterborn en James L. Knight van de University of North Carolina at Chapel Hill.

De tijd en het geduld voor het bespreken van koetjes en kalfjes met accountmanagers is op. Klanten willen duidelijkheid, terwijl verkopers worstelen met klanten die “alles al weten” en hun keuze al gemaakt lijken te hebben voordat het verkoopgesprek plaats vindt. Marketeers en verkopers moeten hun capaciteiten mixen en de klant koning maken met content!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *